Is jouw bedrijf al actief op sociale media? Dan kan dit aanzienlijke voordelen opleveren, mits je het op de juiste manier aanpakt. In deze blog willen we je laten zien wat het geheim is achter een succesvol zakelijk sociaal mediakanaal.

succes op social media:

stel doelen Wanneer kun je eigenlijk zeggen dat een sociaal mediakanaal succesvol is? Om deze vraag te beantwoorden, is het belangrijk om eerst voor jezelf vast te stellen wat jij als succes beschouwt. Wanneer ben je tevreden? We raden je aan om realistische doelen te stellen. Denk na over waarom je berichten plaatst en wie je hiermee wilt bereiken. Zomaar willekeurig iets op sociale media plaatsen is geen goed idee. Als je daadwerkelijk je doelen wilt bereiken, denk dan goed na over wat je plaatst. Richt je alleen op de platforms die echt relevant kunnen zijn voor jouw bedrijf en waar je doelgroep actief is. Op die manier kun je in de toekomst gerichter te werk gaan.

Contentkalender

Een contentkalender vormt de basis van je sociale mediastrategie. Deze kalender helpt je bij het plannen en geeft je overzicht. In een contentkalender noteer je wanneer, wat, voor wie en op welke manier je iets publiceert. Vul de kalender met belangrijke momenten voor je organisatie en je doelgroep. Speciale feestdagen kunnen gebruikt worden om in te haken, dus vergeet die zeker niet op te nemen.

Persoonlijk en interactie

Mensen volgen je account omdat ze geïnteresseerd zijn in je bedrijf en op de hoogte willen blijven van de laatste nieuwtjes en ontwikkelingen. Zorg er daarom voor dat je aan de verwachtingen van je volgers voldoet en deze indien mogelijk overtreft. Probeer je berichten persoonlijk te houden en nodig interactie uit. Stel een vraag of deel een herkenbaar moment. Voeg zeker ook een vleugje humor toe aan je berichten. Daarmee trek je zeker de aandacht.

Visueelmateriaal

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Instagram is het platform waarop beeldmateriaal centraal staat. Maar onderschat de kracht van beeld niet op andere platforms, zoals Facebook en LinkedIn. Val op met je foto’s of citaten en creëer herkenbaarheid voor je volgers. Laat de huisstijl van je bedrijf terugkomen in de foto’s. Natuurlijk kun je zelf aan de slag met Photoshop, maar er zijn ook handige tools waarmee je snel en gemakkelijk een foto kunt bewerken in de gewenste stijl. Wij zijn enthousiast over Canva. Probeer deze tool eens uit en ontdek hoe eenvoudig en snel je een prachtig beeld in je huisstijl kunt creëren.

Statistieken

Als je regelmatig berichten plaatst, is het verstandig om goed bij te houden welke berichten wel en niet werken. Wat is het bereik? En hoeveel betrokkenheid is er bij een bericht? Door de statistieken goed in de gaten te houden, kun je hierop inspelen en weet je dus wat je wel en niet moet doen bij volgende berichten.

Adverteren

Als je eenmaal weet wat werkt, is het een goed idee om te gaan adverteren op sociale media. Stel je gewenste doelgroep in en bereik in korte tijd een groot aantal mensen. Denk goed na over het doel van je advertentie en besteed veel aandacht aan het gebruik van afbeeldingen en de bijbehorende tekst. Val op en trek de aandacht!

Consistentie

Nu is het tijd om deze tips in de praktijk te brengen! Probeer dingen uit en ontdek of het daadwerkelijk de resultaten oplevert die je verwacht. Houd er rekening mee dat een succesvol sociaal mediakanaal niet van de ene op de andere dag ontstaat. Wees geduldig en consistent. Als je dit doet, zul je merken dat je een relevant netwerk opbouwt.

Social media uitbestenden?

Heb je hulp nodig bij het bedenken van een sociale mediastrategie ? Of wil je graag dat jouw sociale media worden uitbesteed? Neem dan contact met ons op en we helpen je graag om van jouw zakelijke sociale mediakanaal een succes te maken.